BEDENSELLEŞTİRME(SOMATİZASYON) BOZUKLUĞU

Briquet Sendromu olarak da bilinen somatizasyon genellikle 30 yaşından önce başlar ve yıllarca değişik bedensel yakınmalarla devam eder gider. Ruh sağlığı literatüründe “somatizasyon bozukluğu” olarak bilinen bu rahatsızlıkta birçok bedensel belirti ile giden yakınmalar vardır. En az dört alanda belirti ile tanımlanır. Baş, karın, sırt, eklem ağrıları, mide-barsak yakınmaları vardır. Ağrı dışında en az bir cinsel yakınma da eşlik eder. Kadınlarda adet düzensizlikleri, ağrılı adet görme ve bulantı, kusma ile giden gebelikler söz konusu olur. Erkeklerde ise sertleşme bozukluğu ve boşalmayla ilgili bozukluklara sıkça rastlanır.

Ayrıca ağrı dışında mide-barsak hareketlerinde bozulmadan bulantı kusma ve ishale varan belirtiler sıkça görünür. Ancak burada görülen belirtilerin zannedildiğinin aksine amaçlı olarak ortaya çıkarılmadığının bilinmesi gerekir. Amaçlı olarak belirtileri çıkaranlar kişiler somatizasyon bozukluğu tanısını almazlar.

Somatizasyon bozukluğunda yaşanan bu bedensel yakınmalar bilinen herhangi bir tıbbi duruma bağlı değildir. Yani bu şikâyetlerle başvurulan hekimler belirtilerin ardında herhangi bir hastalık bulamamaktadırlar.

Bu hastalar genellikle yakınmalarını renkli ve abartılı kelimelerle dile getirirler ve genellikle aynı anda aynı hastalık için birçok hekime başvururlar bu yüzden karışan tedaviler bazen hastalığın seyrini bile etkiler ve hastalık tablosu hekimin de kafasını karıştırır. Bu yüzden de uzayan ve bitmeyen bir tedavi süreci hasta için hem madden hem de manen bir yük olur.

Mevcut yakınmalar sık sık film çektirmeye ya da hekime müracaat etmeye yol açar. Yakınmalarla uyumlu bir laboratuar bulgusu ise çoğunlukla yoktur. Bu nedenle de hastalar hastalıklarının tıp tarafından bile keşfedilemediğinden yakınırlar. Bazen geriye dönüp bakıldığında bir yığın müdahalelerde bulunulduğu fark edilebilir. Hatta bazen ameliyat edilmiş hastalarla bile karşılaşılabilir.

Bu durum kadınlarda erkeklerden daha sıklıkla görülür. Ancak nadiren de olsa görülebilen erkekler vardır ki bu hastalar genellikle çok daha dramatik bir seyir gösterirler. İşleri bozulur. Üzerlerine düşen görevleri hastalıkları nedeniyle yapamazlar ve sosyal uyumları bozulur.